Tilpasset kosthold

Ingen kropper er like og derfor vil ikke nødvendigvis det samme kostholdet passe til alle mager. Har man utfordringer med fordøyelsen på en eller annen måte – er det lurt å ta noen grep. Et tilpasset kosthold som er magevennlig for den enkelte er da å foretrekke. Seriøse ernæringsanbefalinger skal man imidlertid følge, for å unngå mangel på næringsstoffer.

For å finne ut hvilke matvarer din kropp fungerer best med, med minst mulig plager, kan man for eksempel følge en eliminasjon- og reintroduksjonsdiett. LavFODMAP-dietten er en slik. Ved å fjerne visse matvaregrupper er målet er å bli symptomfri på seks uker. Deretter  tester man toleransegrenser for de ulike FODMAP-gruppene ved reintroduksjon. De fleste oppdager at enkelte FODMAP-grupper tolereres bedre enn andre, og kan dermed inkludere noen høyFODMAP-matvarer i kostholdet igjen.

Surdeigsbrød med spelt gjør magen glad

Bilde av brødskiver av surdeigsbrød

Surdeigsbrød med spelt er mer lettfordøyelig enn de fleste andre brød. Kroppen kan også lettere nyttiggjøre seg alle de gode næringsstoffene i brødet noe som vil ha god innvirkning på helsa. For de som synes vanlige brød kan være ugunstig for magen er surdeigsbrød med spelt et godt alternativ.

Surdeigsbrød generelt inneholder gode, hjelpsomme bakterier og enzymer som blant annet spalter koblinger og letter opptaket av mineraler, antioksidanter, fiber og vitaminer som grove kornprodukter er en god kilde til. Les mer om surdeigsbrød og oppskrift på  surdeigsbrød bakt med spelt.

Brokkoli – en grønnsak med rensende egenskaper.

Bilde av brokkoli kutter opp i biter

Brokkoli er full av ulike plantestoffer som kroppen vår kan nyttiggjøre seg av. Den er en utmerket kilde til blant annet Klorofyll, Beta-karoten samt plantestoffet Sulforafan som renser kroppen og dermed er kreftforebyggende. Les mer om brokkoliens helsebringende egenskaper.

Tilpasning til sarte mager og lavfodmap:

Om man benytter seg av hele brokkolien i matlagingen er dette en trygg matvare å spise gode porsjoner av, for sarte mager. Stilken i brokkoli inneholder imidlertid en god del Fruktose som, ved for stort inntak, kan bli problematisk for personer med IBS se Monash University Low FODMAP diet. Halv porsjon er da anbefalt spise.

Kilder: Costin Lyndel: ”Helsebringende plantestoffer, medisin fra naturen” og Teknologisk forlag ”Mat for god helse”, Monash Universitet (Lav FODMAP diet)

Kyllingwok med grønnsaker.

Bilde av kyllingwok med brokkoli

Denne wokretten med kylling og brokkoli er smakfull og tilsatt blant annet krydder som curry og ingefær samt soyasaus og vineddik. Se hele oppskriften til denne wokretten.

Blåbær er rik på antioksidanter

Bilde av blåbær

Av alle friske frukter og bær er blåbæret den med mest effektiv antioksiderende virkning på kroppen. Blåbær har også antibakterielle- og betennelseshemmende egenskaper og er dermed godt for blant annet hjertet og blodårene våre. Les mer om blåbærenes helsebringende egenskaper her.

Gurkemeie – roten til alt godt!

Bilde av Gurkemeie krydder

Gurkemeie har blitt benyttet som medisin i ualminnelige tider, i mange ulike kulturer. Nyere forskning bekrefter dens unike egenskaper når det gjelder betennelsesdempende – og kreftforebyggende effekt. Den er og stimulerende på fordøyelsen..Les mer her.

Mørk sjokolade – noe sunt som stiller søtsuget

Bilde av mørk sjokolade

Det hender rett som det er at søtsuget melder seg, og det er ikke alltid like lett å stå i mot selv om man vet at det ikke er bra med for mye av det søte. Da er det godt å vite at det finnes sunne alternativer. Mørk sjokolade, riktignok med en høy kakaoprosent, har flere gode helseeffekter og kan fungere godt til formålet. Les mer om dette.

En kopp te hver dag gjør kroppen din glad!

Illustrasjon av en dame som drikker te.

Foruten å være en velgjørende, varm tørstedrikk med mange ulike smaker og aromaer har te egenskaper som er sunt for kroppen. Det finnes flere ulike te-typer og grønn og hvit te blir ansett som den sunneste av dem. Alle te-typer har imidlertid positive effekter på helsen, ved jevnlig inntak. Les mer om te og helsefordelene ved å drikke den.