Gurkemeie – roten til alt godt!

Bilde av Gurkemeie i krydderform

Gurkemeie har blitt benyttet som medisin i ualminnelige tider, i mange ulike kulturer. Nyere forskning bekrefter dens unike egenskaper når det gjelder betennelsesdempende – og kreftforebyggende effekt. Den er og stimulerende på fordøyelsen.

Gurkemeie er en urt av ingefærfamilien. Man benytter seg av roten til planten for å lage det velkjente gule krydderet. Det har man gjort i tusenvis av år, og man mener at opprinnelsen for planten var i India. Den vokser ikke lengre vilt, men dyrkes i tropiske områder, og India er fortsatt storprodusent. Den har funksjon som krydder, medisin og fargestoff.

Krydder med helsefordeler

Gurkemeie var tidlig kjent for sin gode effekt på lever og galle og som betennelsesdempende middel og var utbredt til medisinsk bruk innen klassisk kinesisk – og ayurvedisk medisin. Den er og kjent for å være bakterie- og sopp hemmende. I nyere tid har det blitt gjort dyreforsøk som viser at kurkumin øker utskillelsen av fordøyelsesenzymer som bryter ned karbohydrater og fett, noe som viser at krydderet har en stimulerende effekt på fordøyelsen.

Plantestoffet kurkumin hemmer betennelse.

Gurkemeie er den viktigste kilden til plantestoffet kurkumin, som er en kanelsyre ( polyfenol). Nyere forskning i laboratorier, har vist at kurkumin har en positiv effekt på alle enzymer som forårsaker betennelse, og dermed er som et mirakelstoff å regne da dette er unikt for dette stoffet. I tillegg er den en sterk antioksidant. Folkesykdommer som kreft og lignende kan ha sitt utspring i betennelser så vel kroniske som akutte. På grunn av dette molekylets unike egenskaper når det gjelder betennelseshemming, er kurkumin veldig interessant for forskerne. Man mener kurkumin kan hemme veksten av kreftsvulster samt beskytte mot kreft.

Når det gjelder å bruke kurkumin som medisin er man ikke helt i mål, da man i flere forsøk har kommet til at kroppen ikke evner å ta opp store mengder av stoffet. For å øke opptaket kan man innta andre stoffer samtidig. Bromelain (et stoff i ananas) er et slikt stoff som øker absorpsjonen.

Gurkemeie har en bitter og litt stram smak. Dette er et av krydderne i blandingskrydderet Curry og gir Curry dens velkjente gul-brune farge.

Oppskrift: Currysaus med kylling, rød paprika og gul ris.

Rett med Curry saus, Kylling og gul ris
Curryrett med Kylling og paprika. Gurkemeiekrydder i både currysausen og den gule risen som serveres til.

– 1 ss smør

– 2ss hvitløkskrydder

– 1ss karri

– 1/2ts salt

– 1/2ss tomatpure

– 1 ts fersk ingefær raspet

–  1 ts garam masala

– 1 ts gurkemeie

– 1 ts sweet chilli sauce

– ½ dl vann

–  2 dl naturell youghurt.

– ¼ rød paprika

– 200g kyllingfilet

Slik gjør du: Kutt kyllingfiletene i små biter og stek dem godt. Gjør det samme med paprikaer. Ta dette ut av pannen. Currysausen lages så ved å smelte smør for så å blande inn alle de andre ingrediensene. Bland til slutt inn kyllingbitene og paprikabitene. Serveres med ris, som er kokt med gurkemeie (for den gule fargen).

Tilpasning til sarte mager og LavFODMAP:

Gurkemeiekrydder går bra å spise for sarte mager, som de fleste andre krydder, i følge Monash University Low FODMAP diet.

Hvitløk og løk skal man være varsom med, om man har en sart mage. Dette er basisingredienser i mange sauser og gryter. I retten over er hvitløksfedd byttet ut med hvitløkskrydder, som er noe snillere med magen. Hvitløk kan man kan kutte ut om man ønsker. Når det gjelder Yoghurt, så kan man velge en laktosefri variant, om man ønsker å være forsiktig med laktosen.

Kilder:

Costin Lyndel: ”Helsebringende plantestoffer, medisin fra naturen” og forskning.no Medisinplanter og Monash Universitet (Lav FODMAP diet)

Please follow and like us:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *