Mørk sjokolade – noe sunt som stiller søtsuget.

Bilde av mørk sjokolade på et sølvbrett

Det hender rett som det er at søtsuget melder seg og det er ikke alltid like lett å stå i mot. Da er det godt å vite at det finnes sunne alternativer. Mørk sjokolade, riktignok med en høy kakaoprosent, har flere gode helseeffekter på grunn av dens innhold av plantestoffer. 

Når man får et sug etter søtsaker er det lett å ty til det man har tilgjengelig for å få stilt søtsuget. For mye av det søte har imidlertid vist seg å ha mange negative helseeffekter, deriblant fedme. Og løsningen kan være sjokolade. Sjokolade inneholder som kjent en god del fett og sukker, så det er ikke hvilken som helst sjokolade man skal sette til livs for at dette skal være sunt for kroppen. Et høyt innhold av kakao er da å foretrekke.

Mørk sjokolade har flere helsebringende egenskaper.

Grunnen til at mørk sjokolade har en helsebringende effekt er at den inneholder kakao. Kakaopulver, som lages av kakaobønner, har svært sterke antioksiderende egenskaper. Det er katekiner (plantestoff) i kakaoen som har denne effekten. Dette beskytter mot at det farlige kolesterolet (LDL) i blodårene våre oksiderer og skaper åreforkalkning. I tillegg har det vist seg at kakaoen har en hemmende effekt på klumping av blodplater. Dette forklares med en mild disprillignende effekt, som igjen er godt for hjertet og blodårer. For at sjokoladen skal karakteriseres som sunn, bør den ha en kakaomengde over 70 %, for å få et høyest mulig katekininnhold.

Sjokoladen inneholder plantestoffer som kan hemme virus, bakterier og kreft.

Kakao er rikt på plantestoffet katekiner, som er en type av flavonoider. Stoffet finnes også i rikelige mengder i te, epler og rødvin. Les mer om helsebringende te. Flavonoider er effektive antioksidanter og beskytter kroppen mot angrep i fra frie radikaler i tillegg til å ha vist seg å være bakterie-, virus-, og krefthemmende. Når sjokolade tillages dannes sammensatte katekinbaserte antioksidenter (procyanider), som gir den karakteristiske sjokoladesmaken. I kakao finner vi også andre fytokjemikalier (plantestoffer) som kondenserte tanniner og biogene aminer. Kakao er i tillegg en kilde til jern, kobber og magnesium.

Tilpasning til sarte mager og Lav fodmap/LoW FODMAP:

Vanlig mørk sjokolade kan man trygt spise, uten å tenke på å få magetrøbbel i følge Monash University Low FODMAP diet.  Melkesjokolade og hvit sjokolade inneholder større mengder av laktose enn den mørke, og folk som er sensitiv for dette bør være forsiktig med inntak av disse to typene. Å passe på å ikke innta for store mengder mørk sjokolade handler om at det er en god del sukker og fett i den også.

Kilder: Costin Lyndel: ”Helsebringende plantestoffer, medisin fra naturen”

Please follow and like us:

Én kommentar til “Mørk sjokolade – noe sunt som stiller søtsuget.”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *