Sukkerfritt gir helsegevinst

Sukkerfritt alternativ til hvitt sukker: Stevia

Sukker har flere negative effekter på kroppen vår. Å velge sukkerfritt vil være gunstig for helsa, spesielt med tanke på vektkontroll og for å unngå livsstilssykdommer som diabetes 2 og insulinresistens. 

Hvitt sukker spaltes til glukose og fruktose, som omdannes til glykogen i leveren. Mellom måltider gjøres glykogenet om til glukose for å holde et jevnt blodsukker. Et for høyt blodsukker er skadelig og kroppen streber etter å holde et jevnt blodsukkernivå, og da kan sukkerfritt være et godt alternativ.

Sukker omdannes til fett.

En brå økning i blodsukkeret (glukose), som hvitt sukker gir, fører til utskillelse av hormonet insulin slik at cellene kan ta det opp og omdanne det til energi. Overskuddet lagres som fett. Sukkerfrie alternativer som for eksempel Stevia, Sukrin og Aspartam gjør at man får et jevnere blodsukker og man unngår dermed å lagre fett i fettcellene av overskuddssukkeret. Med en sunn livsstil generelt, samt ved å velge sukkerfrie alternativ kan man redusere fettmengden i kroppen på sikt. Fedme er forbundet med en større fare for hjerte- og karsykdommer samt forhøyet kolesterol. Les mer om insulin og karbohydratmekanismen her.

Høyt sukkerinntak gir økt risiko for insulinresistens og diabetes 2

Forskning har vist at et høyt sukkerinntak over tid kan føre til insulinresistens, noe som gjør at cellene i kroppen reagerer dårligere på hormonet insulin og dermed ikke klarer å ta opp nok glukose. Kroppen kan da reagere med å skille ut enda mer insulin, og man får en ond sirkel. Dette kan lede til diabetes 2, der bukspyttkjertelen ikke lengre skiller ut nok insulin. Les mer om insulinresistens her

Andre negative helseeffekter på et dårlig tilpasset insulin- glukose regulering kan bli metabolsk syndrom, som fører med seg høyt blodtrykk, høye insulinnivåer, overvekt, høye kolestrolverdier, hjerte og karsykdommer o.l. Les mer om metabolsk syndrom her

Sukkerfrie Alternativer:

Sukrin

Dette er et 100% naturlig produkt, basert på sukkeralkoholet Erythritol. Fås kjøpt i vanlig dagligvare. O kcal. 70% så søtt som sukker.

Stevia

Inneholder urten Stevia Rebaudiana – sukkeralkohol erytritol, som finnes naturlig i pære og meloner. Likner sukker i smak og konsistens. Er 5 ganger søtere og ingen kcal. Kan få en litt lakrisaktig smak ved for store mengder. 1 ts. Tilsvarer 25 gr sukker. Fås kjøpt på helsekostbutikker.

Rørsukker

Råsukker som har beholdt mange av sine naturlige stoffer som er fjernet i det hvite raffinerte sukkeret. De naturlige stoffene i rørsukkeret er nyttige for kroppen når sukkeret skal omdannes til energi.

Honning (naturprodukt )

Aspartam

Dette søtningsstoffet er sammensatt av aminosyren asparaginsyre og en modifisert (metylert) utgave av den essensielle aminosyren Fenylalanin. Brukes mye i lettbrus, lettsaft og suketter.

Tilpasning til sarte mager  og LavFODMAP:

Hvitt sukker tåles godt i forhold til mageplager og for de som følger et lavfodmap kosthold for å unngå dette. Av sukkererstatningene nevnt ovenfor så er det honning som evt. Ikke tåles så bra, heller ikke sirup. Typisk ”gummigodteri» kan det også være lurt å styre unna. Monash University Low FODMAP diet. Honningen kan skape trøbbel på grunn av sitt høye innhold av Fruktose, Sirup og «gummigodteri»på grunn av høyt innhold av Fruktose og Oligo-sakkarider. Det er ofte mengden man spiser det kommer an på, så her må hver og en prøve seg frem og finne sin grense.

Please follow and like us:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *