En kopp te hver dag gjør kroppen din glad!

Illustrasjon av en dame som drikker te.

Te har egenskaper som er sunt for kroppen, ved et jevnlig inntak. Det finnes flere ulike te-typer, og grønn og hvit blir ansett som de sunneste av dem. Alle te-typer har imidlertid positive effekter på helsen i tillegg til å være velgjørende tørstedrikk med mange ulike smaker og aromaer. 

Te kommer i mange ulike smaker, farger og lukter. Det finnes et rikt utvalg, der man kan finne sine favoritter. Te kommer opprinnelig i fra Kina, og er fortsatt hoveddrikken i Kina, Japan og India. Te er en populær drikk i Europa også men må se seg slått av kaffen. Te drikkes også for å få en oppkvikkende effekt da den, som kaffe, inneholder koffein.

Te deles hovedsakelig inn i fire typer: hvit te, grønn te, oolong og svart te. Alle disse tetypene lages av blader og knopper i fra planten Camellia sinensis. Man kan og lage urtete i fra en rekke andre planter.

Plantestoffer i te har positiv helseeffekt

All type te inneholder plantestoffer flavonioder av typen katekiner (flavonoler). Dette plantestoffet har vist seg å ha flere positive helseeffekter på kroppen vår.

Det er godt for hjerte og karsystemet vårt, motvirker kreft, har antioksiderende effekt samt har vist seg å styrke skjelettet. Denne typen fytokjemikaler finnes også i rødvin og kakao. En kopp om dagen er nok for å dra nytte av dette, men flere kopper gir da enda bedre effekt. Jo lengre teen trekker, jo mer katekiner finner vi i den. Mørk sjokolade med mye kakao har og samme effekt.

Grønn te lages ved at man damper og tørker blader fra te-planten. For å lage hvit te benyttes knopper og unge blader. Sort te lages av blader som blir oksidert og tørket. Den smaker noe sterkere enn f. eks grønn te, men mister ikke smaken like lett under lagring. Denne har også et noe høyere koffeininnhold.

Grønn og hvit te har spesielt høyt innhold av katekiner.

I produksjonsprosessen til grønn og hvit te, blir bladene utsatt for minimal oksidasjon. Dette gjør at innholdet av flavanoler (katekiner), som finnes i friske te-blader, er høyere enn i for eksempel oolong te og sort te. Grønn og hvit te har derfor en veldig høy antioksiderende effekt, noe som hjelper kroppen med å bekjempe frie radikaler. Undersøkelser viser at en eneste kopp med grønn te førte til en betydelig økning i antioksiderende effekt i blodet. Flavanolene i grønn te har vist seg å være svært oppløselige og tas lett opp i kroppen.

Disse to tetypene har en spesielt gunstig innvirkning på hjerte og karsystemet på grunn av deres store innhold av katekiner. Dette plantestoffet har en evne til å hemme kolesterolopptaket i kroppen, noe som fører til at kolestrerolnivået i kroppen synker. En rekke studier knytter et høyt inntak av flavonoider til en redusert risiko for hjerte- og karsykdommer og slag.

Flere studier viser at forekomst av ulike typer kreft reduseres med inntak av te. Forsøk har vist at utviklingen av blodårer som er nødvendige for at kreftceller skal vokse, hemmes. En studie viser at de som drikker te jevnlig har en sterkere beinstruktur og er en indikator på at katekiner har en positiv innvirkning på skjelettet og beinskjørhet.

Tilpasning til sarte mager  og Lav fodmap (Low FODMAP):

Vanlig svart og grønn te er problemfritt å drikke i store mengder. Melk er det imidlertid mange som foretrekker å ha i teen sin, men om man er sensitiv for melk, så bør man naturlig nok unngå dette.

Urtete og Oolongte inneholder imidlertid oligo- fruktaner og kan for noen skape problemer, spesielt inntatt i store mengder. Sterk urtete er derfor ikke anbefalt i følge Monash University Low FODMAP diet. I denne gruppen finner man kamomillete, fenikkel og løvetannte.

Kilder: Costin Lyndel: ”Helsebringende plantestoffer, medisin fra naturen”

Please follow and like us:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *