Hold kroppen i form med enkel aktivitet i hverdagen.

Bilde av joggesko på gå tur

Må man trene hardt og ofte for å få god helse? I følge fysioterapeuter og forskere så er moderat aktivitet i 30 minutter hver dag, mer enn nok for å opprettholde en sunn helse. Utfordringen for de av oss er å nettopp utføre en slik type aktivitet – hver eneste dag. Å gå er en effektiv aktivitet, som er enkel å utføre slik at man kan nå dette målet.

Mange har en oppfattelse av at man må trene hardt for å få en god helseeffekt. I dagens samfunn beveger mange for lite på seg på grunn av stillesittende arbeid og fritid. For å kompensere for dette trener man gjerne hardt og sjelden, med belastningsskader som resultat. Alt tyder imidlertid på,

at det er nok med 30 minutters rask gange for friske voksne mennesker daglig, for å holde de ulike helseparameterne i sjakk. Dette er gode nyheter, da det skal mindre til enn man kanskje hadde trodd for å oppnå gode helseeffekter.

Det krever imidlertid en innsats for å gjøre en endring i vanene for å få til disse 30 minuttene med moderat aktivitet – hver eneste dag. For å oppnå suksess må man innstille seg på det, og legge til rette for aktivitet. Har man hund, så har man ikke noe valg enn å gå ut med bikkja hver dag, men har man det ikke, kan fort dørstokkmila bli lang og unnskyldningene bli mange.

Tips for å komme i gang med hverdagsaktivitet:

  • Å gå, er en enkel aktivitet, som også er skånsom mot ledd, muskler og leddbånd. For å komme seg ut på gåtur trenger man kun ett par sko, tilpasset vær og føre.
  •  Legg lista lavt, så er det større sjanse for å lykkes og å komme i gang.
  • Ha et mål på omlag 30 minutter og gjerne en plan på hvor du skal gå, så er det lettere å gjennomføre.
  • Om man blir demotivert og synes det er hardt i begynnelsen fordi man er i dårlig form eller har plager av noe slag, så er det lurt å ta det med ro de første gangene. . Du kan trøste deg med at når man kommer i gang og blir litt varm, så føles kroppen ofte mye bedre. Hold ut til du kommer over kneika.
  • Etterhvert vil det kjennes lettere, når kroppen venner seg til aktivitetsnivået. Det vil føles godt å gjennomføre det og at man har energi og krefter nok.
  • Ha gjerne en premie etterpå, for eksempel en varm dusj eller et bad og egentid med yndlingsserien.
  • Unngå kaloririke søtsaker etter aktivitet, da vektkontroll er en del av det å komme i form og få et sunnere liv. Les mer om helsefordelene med å bytte ut hvitt sukker med sukkerfrie alternativ.
  • Etterhvert kan man utvide med ulike aktiviteter som sykling, lettere styrkeøvelser o.l.
  • Legg gjerne gåturen i forbindelse med dine daglige gjøremål, så slår man to fluer i en smekk.
  • Helsegevinstene ved aktivitet i hverdagen.

Når man beveger seg i et moderat tempo hver dag over tid så vil forbrenningen i kroppen øke. Oksygenopptaket vil bedres og hjertet og blodårene styrkes. Å gå en tur i frisk luft har også god innvirkning på den mentale helsen vår. Les mer om helsegevinstene ved å gå en tur i moderat tempo hver dag.

Please follow and like us:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *