Brokkoli – en grønnsak med rensende egenskaper

Brokkoli er full av ulike plantestoffer som kroppen vår kan nyttiggjøre seg av. Den er en utmerket kilde til blant annet Klorofyll, Beta-karoten samt plantestoffer som Sulforafan som renser kroppen og dermed kan være sykdomsforebyggende. 

Brokkoli inneholder ulike plantestoffer som kan gi en helsegevinst generelt. Denne mørkegrønne grønnsaken inneholder sulforafan, som blant annet stimulerer enzymer som avgifter kroppen og som i flere undersøkelser har vist seg å hemme utviklingen av kreftceller. I brokkoli finnes også aminosyren Tryptofan som kroppen ikke produserer selv. Denne er spesielt viktig med tanke på produksjon av serotonin («lykkehormon»). Les mer om brokkoli som medisin. Studier har vist at et jevnlig inntak av grønnsaker i fra korsblomstfamilien (kålgrønnsaker) motvirker ulike typer kreft som mage-, tarm, bryst- og prostatakreft. 

Brokkoli er rik på antioksidanter og klorofyll.

Et annet nyttig plantestoff som finnes i brokkolien er Beta-karoten. Dette karotenoidet bidrar til å holde planten frisk og er også et antioksidant. Hos mennesker forbinder vi Beta-karoten med en prevantiv effekt mot sykdommer som hjertelidelser og grå stær. Brokkolien har ellers et høyt næringsinnhold rikt på vitaminer og mineraler, og da spesielt C- og A- vitamin samt noe K og E-vitamin. Blant mineralene finner vi jern, kalsium og kalium.

Klorofyll er at annet gunstig stoff man finner i brokkoli, som kan beskytte DNA-molekylene i cellene våre mot skader ved å absorbere giftige forbindelser og uskadeliggjøre frie radikaler. Flere undersøkelser har vist at klorofyll forhindrer de negative konsekvensene av stråling, samt samler opp og kvitter seg med tungmetaller som befinner seg i cellene. Det er flere gunstige helseeffekter av å få i seg rikelige mengder klorofyll. Folinsyre er sterkt representert i brokkoli, noe som er spesielt viktig for gravide kvinner. Folinsyre eller folat har også vist seg å forebygge demens.

Brokkolien kan spises rå, kokes, dampes eller stekes. Bukettene på toppen deles gjerne opp, og stilken skrelles og kuttes i strimler.

Tilpasning lavfodmap/LowFODMAP:

Om man benytter seg av hele brokkolien i matlagingen er dette en trygg matvare å spise gode porsjoner av, for sarte mager. Stilken i brokkoli inneholder imidlertid en god del Fruktose som, ved for stort inntak, kan bli problematisk for personer med IBS se Monash University Low FODMAP diet. Halv porsjon er da anbefalt spise.

Kilder: Costin Lyndel: ”Helsebringende plantestoffer, medisin fra naturen” og Teknologisk forlag ”Mat for god helse”, Monash Universitet (Lav FODMAP diet)

Please follow and like us:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *