Sitron i drikkevannet – er forfriskende, rensende og godt for kroppen!


Sitronvann har en frisk smak med en oppkvikkende effekt. Start gjerne dagen med sitronvann på grunn av de mange helsefordelene. Dråper med eterisk olje, kaldpresset i fra skallet, og sitronbåter gjør nytten. Godt for magen, immunforsvaret, fordøyelsen og kroppens rensesystemer. 

Eterisk olje av sitron er kaldpresset i fra skallet. Denne er full av naturlige virkestoffer hovedsakelig limonen og alfa og beta – pinene. Disse naturlige komponentene virker inn på kroppen positivt på flere måter. 

Detox

Forskning viser at de naturlige komponentene i eterisk olje av sitron, og da spesielt limonene, har en positiv effekt på kroppens rensesystemer som lever, galleblære, nyrer og lymfesystemet. De kan løse opp gallesteiner og stimulere til økt enzymproduksjon som er en forutsetning for utskillelsen av avfallsstoffer og forbrenning.

PH

Sitron bidrar til et basisk miljø i kroppen, noe som er spesielt gunstig for bein, knokler og ledd. Sitronen er sur på smak, men blir basisk i kroppen og støtter en basisk PH, noe som er positivt med tanke på å forebygge sykdom. Spesielt for ledd og skjelettet generelt er det en fordel, da kroppen regulerer syre/base forholdet ved å ta de stoffene den trenger i fra bein og knokler. Om kroppen er for sur vil disse kunne tappes for viktige stoffer og det kan oppstå uregelmessigheter og betennelser.

Fordøyelsen og immunforsvaret.

Forskning viser at de naturlige komponentene, i eterisk olje av sitron, har en gunstig virkning på fordøyelsessystemet og immunforsvaret, på blant annet reflux og slimhinnene i tarmsystemet generelt slik at næringsopptaket kan fungere optimalt. Disse naturlige stoffene har også en antiseptisk virkning, noe som kan hjelpe immunforsvaret og motvirke sykdomsfremkallende mikroorganismer.

Antibakteriell 

Sitron har en antibakteriell effekt, og den kan dermed kunne brukes til grønt rengjøringsmiddel uten tilsetningsstoffer som kan være uheldige for kroppens systemer. 

I ayurvedisk tradisjon oppfordrer man til å drikke et glass lunkent sitronvann hver dag  – på tom mage. Å hydrere kroppen rikelig med vann er sunt. Da kan det være en fordel å variere smaken på vannet med for eksempel sitron og ulike sitrusfrukter gjennom dagen. Dette er og en god tørstedrikk i varmen.

Blåbær – en ener når det gjelder antioksidanter og innvirkning på skadelig kolesterol.

Bilde av blåbær

Av alle friske bær og frukter er blåbæret en av de med mest effektiv antioksiderende virkning på kroppen. Blåbær har også antibakterielle- og betennelseshemmende egenskaper og er dermed godt for blant annet hjertet og blodårene våre.

Blåbær er en flerårig dvergbusk, som tilhører lyngfamilien. Les mer om blåbærbusken. De blå bærene er kjent for å være sunne, men hva er det med disse blå bærene som er så bra for oss?

Blåbær er full av plantestoffer med god effekt på helsa.

Et plantestoff i blåbær, som er virkningsfullt, er en type flavonoid – anthocyanin. Anthocyanin gir blåbærene dens mørkeblå farge og er en kraftig antioksidant som dermed beskytter kroppen mot angrep i mot frie radikaler som kan skade cellene. Et annen aktiv antioksidant i blåbær er kondenserte tanniner, som består av en type flavonoid – katekiner. Disse finner vi også i te, i rikelige mengder. Den antioksiderende virkningen av blåbær har vist seg å være veldig effektiv.

Blåbær motvirker betennelse, infeksjoner og aldring samt er godt for hjertet.

Forsøk viser at plantestoffene i blåbær kan hemme oksidering av «farlig» LDL- kolesterol samt å påvirke spesielle enzymer som motvirker sammenklebing av blodplater og betennelser i åreveggene. Dette kan motvirke åreforkalkning og blodpropp, samt å bidra til å beskytte de små blodårene – kapillarene- mot lekkasjeskader som skyldes frie radikaler. Dette er gode nyheter for hjertet og blodårene våre!

(mer…)

Melkesyrebakterier bidrar til en bedre fordøyelse, god helse og en klarere hjerne

Bilde av glass og kapsler med næring tilført melkesyrebakterier.

Melkesyrebakterier er gode bakterier som omdanner sukker til syrer. Disse kalles probiotika og er en samlebenevnelse på bakterier som er gunstige for tarmen vår. Ved å skape et surere miljø fortrenges ugunstige bakterier, sopp og mikroorganismer. Det dannes da en mer balansert tarmflora som bearbeider næringsstoffene slik at de lettere kan tas opp av kroppen samt at immunforsvaret blir styrket.

Tarmen vår er full av bakteriekulturer. Jobben deres er å fordøye og bryte ned maten i små deler, som tas opp og brukes som næring av kroppen. De gode bakteriene hjelper blant annet kroppen med å effektivt bryte ned visse typer karbohydrater samt at de har god innvirkning på immunforsvaret vårt. De påvirker og prosesser med å danne nye næringsstoffer og enzymer som kroppen trenger. Uten nok av de gode bakteriene i tarmen vil tarmen, kroppen og hjernen i større grad bli utsatt for oksidativt stress. Dette kan man forebygge ved å tilføre melkesyrebakterier i kosten og som kosttilskudd. 

(mer…)

Gurkemeie – roten til alt godt!

Bilde av Gurkemeie i krydderform

Gurkemeie har blitt benyttet som medisin i ualminnelige tider, i mange ulike kulturer. Nyere forskning bekrefter dens unike egenskaper når det gjelder betennelsesdempende – og kreftforebyggende effekt. Den er og stimulerende på fordøyelsen.

Gurkemeie er en urt av ingefærfamilien. Man benytter seg av roten til planten for å lage det velkjente gule krydderet. Det har man gjort i tusenvis av år, og man mener at opprinnelsen for planten var i India. Den vokser ikke lengre vilt, men dyrkes i tropiske områder, og India er fortsatt storprodusent. Den har funksjon som krydder, medisin og fargestoff. Fortsett å lese «Gurkemeie – roten til alt godt!»

Peppermynte er oppkvikkende og lindrer sår hals, ømme muskler og urolig mage.

Kopp te med peppermyntete, mynteurt, mynteblader og peppermynteolje

Peppermynte har mange legende egenskaper. Urten skal ha blitt brukt allerede i gamle Hellas som et middel mot både luftvei- og muskelplager samt for å fremme god fordøyelse. Peppermynte, med virkestoffet mentol, brukes i dag for å lindre de samme plagene og brukes i te, kremer og oljer.

 

Mynte er en urt, som det finnes mange varianter av. Peppermynten er den mynten som har sterkest effekt på kroppen. Dette er en type mynte som inneholder en eterisk olje, med mentol som hovedingrediens og effektivt virkestoff.

Mentol har en avkjølende effekt og hjelper mot hoste og sår hals.

Mentol benyttes som virkestoff i ulike midler mot luftveisplager og for frisk pust. Mentolen virker mot kuldereseptorene i kroppen og oppleves derfor som kald. Preparatene har dermed en avkjølende og forfriskende effekt. Mentolen påvirker kroppen på en måte som åpner luftveiene samt at den har en noe bedøvende effekt. Dette vil være virkningsfullt mot sår og tett hals samt andre luftveisplager.

Peppermynte for muskelspenninger og hodepine.

Peppermynte benyttes i kremer og oljer for en avkjølende og anspennende effekt på muskler i kroppen. Den kan med fordel føres på ømme muskler. Ved påførsel i nakke og hoderegionen dempes plager med spenninger i denne delen av kroppen noe som dermed kan hjelpe mot spenningshodepine.

Mynte er bra for fordøyelsen.

Peppermynteurten brukes i te, og har en beroligende effekt på magen.

(mer…)

Mørk sjokolade – noe sunt som stiller søtsuget.

Bilde av mørk sjokolade på et sølvbrett

Det hender rett som det er at søtsuget melder seg og det er ikke alltid like lett å stå i mot. Da er det godt å vite at det finnes sunne alternativer. Mørk sjokolade, riktignok med en høy kakaoprosent, har flere gode helseeffekter på grunn av dens innhold av plantestoffer. 

Når man får et sug etter søtsaker er det lett å ty til det man har tilgjengelig for å få stilt søtsuget. For mye av det søte har imidlertid vist seg å ha mange negative helseeffekter, deriblant fedme. Og løsningen kan være sjokolade. Sjokolade inneholder som kjent en god del fett og sukker, så det er ikke hvilken som helst sjokolade man skal sette til livs for at dette skal være sunt for kroppen. Et høyt innhold av kakao er da å foretrekke.

Mørk sjokolade har flere helsebringende egenskaper.

Grunnen til at mørk sjokolade har en helsebringende effekt er at den inneholder kakao. Kakaopulver, som lages av kakaobønner, har svært sterke antioksiderende egenskaper. Det er katekiner (plantestoff) i kakaoen som har denne effekten. Dette beskytter mot at det farlige kolesterolet (LDL) i blodårene våre oksiderer og skaper åreforkalkning. I tillegg har det vist seg at kakaoen har en hemmende effekt på klumping av blodplater. Dette forklares med en mild disprillignende effekt, som igjen er godt for hjertet og blodårer. For at sjokoladen skal karakteriseres som sunn, bør den ha en kakaomengde over 70 %, for å få et høyest mulig katekininnhold.

Sjokoladen inneholder plantestoffer som kan hemme virus, bakterier og kreft.

Kakao er rikt på plantestoffet katekiner, som er en type av flavonoider. Stoffet finnes også i rikelige mengder i te, epler og rødvin. Les mer om helsebringende te. Flavonoider er effektive antioksidanter og beskytter kroppen mot angrep i fra frie radikaler i tillegg til å ha vist seg å være bakterie-, virus-, og krefthemmende. Når sjokolade tillages dannes sammensatte katekinbaserte antioksidenter (procyanider), som gir den karakteristiske sjokoladesmaken. I kakao finner vi også andre fytokjemikalier (plantestoffer) som kondenserte tanniner og biogene aminer. Kakao er i tillegg en kilde til jern, kobber og magnesium.

Tilpasning til sarte mager og Lav fodmap/LoW FODMAP:

Vanlig mørk sjokolade kan man trygt spise, uten å tenke på å få magetrøbbel i følge Monash University Low FODMAP diet.  Melkesjokolade og hvit sjokolade inneholder større mengder av laktose enn den mørke, og folk som er sensitiv for dette bør være forsiktig med inntak av disse to typene. Å passe på å ikke innta for store mengder mørk sjokolade handler om at det er en god del sukker og fett i den også.

Kilder: Costin Lyndel: ”Helsebringende plantestoffer, medisin fra naturen”

Sukkerfritt gir helsegevinst

Sukkerfritt alternativ til hvitt sukker: Stevia

Sukker har flere negative effekter på kroppen vår. Å velge sukkerfritt vil være gunstig for helsa, spesielt med tanke på vektkontroll og for å unngå livsstilssykdommer som diabetes 2 og insulinresistens. 

Hvitt sukker spaltes til glukose og fruktose, som omdannes til glykogen i leveren. Mellom måltider gjøres glykogenet om til glukose for å holde et jevnt blodsukker. Et for høyt blodsukker er skadelig og kroppen streber etter å holde et jevnt blodsukkernivå, og da kan sukkerfritt være et godt alternativ.

Sukker omdannes til fett.

En brå økning i blodsukkeret (glukose), som hvitt sukker gir, fører til utskillelse av hormonet insulin slik at cellene kan ta det opp og omdanne det til energi. Overskuddet lagres som fett. Sukkerfrie alternativer som for eksempel Stevia, Sukrin og Aspartam gjør at man får et jevnere blodsukker og man unngår dermed å lagre fett i fettcellene av overskuddssukkeret. Med en sunn livsstil generelt, samt ved å velge sukkerfrie alternativ kan man redusere fettmengden i kroppen på sikt. Fedme er forbundet med en større fare for hjerte- og karsykdommer samt forhøyet kolesterol. Les mer om insulin og karbohydratmekanismen her.

Høyt sukkerinntak gir økt risiko for insulinresistens og diabetes 2

Forskning har vist at et høyt sukkerinntak over tid kan føre til insulinresistens, noe som gjør at cellene i kroppen reagerer dårligere på hormonet insulin og dermed ikke klarer å ta opp nok glukose. Kroppen kan da reagere med å skille ut enda mer insulin, og man får en ond sirkel. Dette kan lede til diabetes 2, der bukspyttkjertelen ikke lengre skiller ut nok insulin. Les mer om insulinresistens her

Andre negative helseeffekter på et dårlig tilpasset insulin- glukose regulering kan bli metabolsk syndrom, som fører med seg høyt blodtrykk, høye insulinnivåer, overvekt, høye kolestrolverdier, hjerte og karsykdommer o.l. Les mer om metabolsk syndrom her

Sukkerfrie Alternativer:

Sukrin

Dette er et 100% naturlig produkt, basert på sukkeralkoholet Erythritol. Fås kjøpt i vanlig dagligvare. O kcal. 70% så søtt som sukker.

Stevia

Inneholder urten Stevia Rebaudiana – sukkeralkohol erytritol, som finnes naturlig i pære og meloner. Likner sukker i smak og konsistens. Er 5 ganger søtere og ingen kcal. Kan få en litt lakrisaktig smak ved for store mengder. 1 ts. Tilsvarer 25 gr sukker. Fås kjøpt på helsekostbutikker.

Rørsukker

Råsukker som har beholdt mange av sine naturlige stoffer som er fjernet i det hvite raffinerte sukkeret. De naturlige stoffene i rørsukkeret er nyttige for kroppen når sukkeret skal omdannes til energi.

Honning (naturprodukt )

Aspartam

Dette søtningsstoffet er sammensatt av aminosyren asparaginsyre og en modifisert (metylert) utgave av den essensielle aminosyren Fenylalanin. Brukes mye i lettbrus, lettsaft og suketter.

Tilpasning til sarte mager  og LavFODMAP:

Hvitt sukker tåles godt i forhold til mageplager og for de som følger et lavfodmap kosthold for å unngå dette. Av sukkererstatningene nevnt ovenfor så er det honning som evt. Ikke tåles så bra, heller ikke sirup. Typisk ”gummigodteri» kan det også være lurt å styre unna. Monash University Low FODMAP diet. Honningen kan skape trøbbel på grunn av sitt høye innhold av Fruktose, Sirup og «gummigodteri»på grunn av høyt innhold av Fruktose og Oligo-sakkarider. Det er ofte mengden man spiser det kommer an på, så her må hver og en prøve seg frem og finne sin grense.

En kopp te hver dag gjør kroppen din glad!

Illustrasjon av en dame som drikker te.

Te har egenskaper som er sunt for kroppen, ved et jevnlig inntak. Det finnes flere ulike te-typer, og grønn og hvit blir ansett som de sunneste av dem. Alle te-typer har imidlertid positive effekter på helsen i tillegg til å være velgjørende tørstedrikk med mange ulike smaker og aromaer. 

Te kommer i mange ulike smaker, farger og lukter. Det finnes et rikt utvalg, der man kan finne sine favoritter. Te kommer opprinnelig i fra Kina, og er fortsatt hoveddrikken i Kina, Japan og India. Te er en populær drikk i Europa også men må se seg slått av kaffen. Te drikkes også for å få en oppkvikkende effekt da den, som kaffe, inneholder koffein.

Te deles hovedsakelig inn i fire typer: hvit te, grønn te, oolong og svart te. Alle disse tetypene lages av blader og knopper i fra planten Camellia sinensis. Man kan og lage urtete i fra en rekke andre planter.

Plantestoffer i te har positiv helseeffekt

All type te inneholder plantestoffer flavonioder av typen katekiner (flavonoler). Dette plantestoffet har vist seg å ha flere positive helseeffekter på kroppen vår.

(mer…)

Hold kroppen i form med enkel aktivitet i hverdagen.

Bilde av joggesko på gå tur

Må man trene hardt og ofte for å få god helse? I følge fysioterapeuter og forskere så er moderat aktivitet i 30 minutter hver dag, mer enn nok for å opprettholde en sunn helse. Utfordringen for de av oss er å nettopp utføre en slik type aktivitet – hver eneste dag. Å gå er en effektiv aktivitet, som er enkel å utføre slik at man kan nå dette målet.

Mange har en oppfattelse av at man må trene hardt for å få en god helseeffekt. I dagens samfunn beveger mange for lite på seg på grunn av stillesittende arbeid og fritid. For å kompensere for dette trener man gjerne hardt og sjelden, med belastningsskader som resultat. Alt tyder imidlertid på,

(mer…)

Surdeigsbrød med spelt gjør magen glad.

Bilde av surdeigsbrød skjært i brødskiver

Surdeigsbrød med spelt er mer lettfordøyelig enn de fleste andre brød. Kroppen kan dermed lettere nyttiggjøre seg alle de gode næringsstoffene i brødet, noe som vil ha god innvirkning på helsa. For de som synes vanlige brød til tider kan skape trøbbel, er surdeigsbrød med spelt et godt alternativ.

Surdeigsbrød generelt inneholder gode, hjelpsomme bakterier og enzymer som spalter koblinger og letter opptaket av mineraler, antioksidanter, fiber og vitaminer som grove kornprodukter er en god kilde til.

Surdeigsbrød med speltmel er lettfordøyelig og sunt for kroppen.

Grunnen til at surdeigsbrød med spelt skaper mindre mageplager, og er lettere å fordøye for kroppen, er at melkesyrebakteriene og gjærcellene i surdeigen allerede har brutt ned en god del av de tungtfordøyelige karbohydratene.

(mer…)